In het kort geding, dat op 22 februari dient, eist XS4ALL dat AbFab stopt met het versturen van ongevraagde commerciële e-mail naar de klanten van de provider. Diverse abonnees van XS4ALL hebben zich bij de aanbieder beklaagd over de ongevraagde post. AbFab is verreweg de bekendste spammer van Nederland. Het bedrijf verzorgde onder meer de reclame per e-mail voor NRC Handelsblad, FEM De Week en Amev. Afgelopen weekend verstuurde AbFab naar 15.000 mensen een e-mail met het verzoek om deel te nemen aan een online enquête over goede doelen. Het bedrijf is van plan de uitkomsten van het onderzoek te gebruiken om 'goede doelen' te interesseren voor reclame per e-mail. AbFab zelf wijst de kritiek dat het spam verstuurt van de hand. Iemand die niet is gediend van reclame per e-mail, zijn adres makkelijk laten verwijderen uit de bestanden van AbFab. "Bij mailings die AbFab verstuurt hoeft men daarvoor maar op een 'hyperlinkje' te klikken", stelde het bedrijf in oktober 2001 in een verklaring. XS4ALL is niet onder de indruk van de opt-out mogelijkheden die AbFab biedt. "Dit is volgens XS4ALL een onaanvaardbaar standpunt, omdat internetters dan bij elke ongewenste e-mail dubbel werk moeten verrichten, namelijk verwijderen en reageren", stelt de provider. Bovendien vindt XS4ALL het aanleggen van grote bestanden met e-mailadressen 'een ontoelaatbare inbreuk op de privacy van haar klanten'. De provider bepleit een opt-in systeem, waarbij internetters alleen commerciële e-mail ontvangen als ze daar van tevoren toestemming voor hebben gegeven. XS4ALL zegt zelf last te ondervinden van spam, omdat het de provider met 'hoge kosten' opzadelt. "Het onverwacht aanleveren door een spammer van een grote hoeveelheid bulkmail kan leiden tot instabiliteit van de mailservers. Hierdoor zien providers zich gedwongen om te investeren in extra servers en loadbalancing om schadelijke effecten te voorkomen op de reguliere dienstverlening." XS4ALL heeft de dagvaarding online gezet.