De kranten San Francisco Chronicle en San Jose Mercury zijn de eerste klanten voor de nieuwe advertentiedienst van Yahoo, zo meldt de financiële nieuwsdienst Bloomberg News.

Locatie en surfgedrag

Ook het Newspaper Consortium, waarin uitgevers van bijna 800 Amerikaanse kranten zitten, werkt samen met Yahoo bij de advertentieverkoop op krantensites. Het nieuwe systeem is geschikt voor display advertising, zoals banners en buttons die naast gewone content verschijnen. Volgens Yahoo-baas Jerry Yang zal de eenvoud van het nieuwe systeem meer klanten aantrekken en vanwege de verhoogde effectiviteit van de reclame kan het internetbedrijf hiervoor meer in rekening brengen.

Met het nieuwe APT-platform kunnen krantenuitgevers advertenties verkopen op basis van locatie en surfgedrag van sitebezoekers. Yahoo zou daarvoor twee tot drie keer zoveel vragen dan voor ongerichte reclame.

Marktleider

Eerder dit jaar kocht concurrent Google het advertentiebureau DoubleClick om naast de markt voor zoekmarketing ook voet aan de grond te krijgen in die voor display advertising. Analist Colin Gillis verwacht dat Yahoo dankzij het nieuwe systeem marktleider kan blijven op het gebied van banners en buttons.

Volgens onderzoeksbureau eMarketer is 14,6 procent van de Amerikaanse online advertentiemarkt in handen van Yahoo, terwijl Google bijna een derde zal ontvangen van de 26,2 miljard dollar die dit jaar zou worden uitgegeven. Op het gebied van banners en buttons is Yahoo marktleider met een aandeel van bijna een derde.

Onder vuur

Een overeenkomst tussen Yahoo en Google, waarbij eerstgenoemde mag gebruikmaken van Googles AdSense-programma, ligt momenteel zwaar onder vuur. Zowel Amerikaanse adverteerders als Brusselse mededingingswaakhonden protesteren tegen de samenwerking.