Gebruikers van de zogeheten `Premium Document Search', die toegang biedt tot ongeveer 25 miljoen artikelen, betalen per bekeken artikel een bedrag van 1 tot 4 dollar. Yahoo komt daarnaast met een abonnement waarmee voor bijna 5 dollar per maand 50 artikelen mogen worden opgevraagd. Voor de nieuwe dienst heeft Yahoo een overeenkomst gesloten met Divine, het bedrijf dat deze week de leverancier van zoektechnologie Northern Light overnam. Yahoo werkte al met Northern Light samen voor een betaalde zoekdienst voor zakelijke klanten, die vorig jaar werd gelanceerd. Details van de overeenkomst met Divine zijn niet bekendgemaakt. De nieuwe betaalde zoekdienst is het zoveelste initiatief van Yahoo dat bedoeld is om het portalbedrijf minder afhankelijk te laten worden van de advertentiemarkt, die het afgelopen jaar is ingeklapt. Yahoo richt daarbij nadrukkelijk zijn vizier op gebruikers, die inmiddels moeten betalen voor onder meer het veilen van producten, extra opslagruimte voor de mailbox of real-time aandelenkoersen. Maar ook de recente overname van vacaturesite HotJobs past in de strategie om meerdere inkomstenbronnen aan te boren.