"We hebben jullie in de steek gelaten deze week", schrijft Mayer in een weblogbericht. "Het was een erg frustrerende week voor onze gebruikers en dat spijt ons." Sinds maandagavond kampte Yahoo Mail met diverse storingen. Volgens Mayer was de oorzaak 'complexer dan eerst gedacht, waardoor we er meerdere dagen over deden om de problemen op te lossen'.

1 miljoen gebruikers getroffen

Het leek eerst te gaan om een hardwarestoring in een van de opslagsystemen, maar verschillende gebruikers hadden te maken met verschillende problemen. Sommige gebruikers kregen ten onrechte een scherm over 'geplande werkzaamheden' te zien tijdens de storing. Volgens Mayer is 1 procent van de 100 miljoen dagelijkse gebruikers van Yahoo Mail getroffen geweest. De meeste e-mails die wegens de storing niet in de inbox verschenen zijn in een wachtrij gezet en werden later alsnog afgeleverd.

De problemen zouden vrijdag voor 'bijna iedereen' zijn verholpen. "We werken hard aan oplossingen om dit in de toekomst te voorkomen", aldus Mayer. Een deel van de gebruikers van Yahoo Mail was al ontevreden over een recent redesign waardoor de webmaildienst meer is gaan lijken op Gmail. Daarbij schrapte Yahoo ook enkele functies, zo luidde de klacht.

Leeg scherm

Begin december schreef Webwereld dat Yahoo Nederlandse Mail-gebruikers een blanco scherm voorschotelde, doordat een advertentie een s teveel in de URL had. Yahoo deed er twee dagen over om die typfout in de ad-URL te verbeteren.