Dit zegt de topvrouw in een interview op de Amerikaanse tv-zender Fox Business News. Een fusie tussen Yahoo en AOL zal nooit en te nimmer plaatsvinden, zegt Bartz. "Yahoo is een veel sterker merk en we opereren op een heel andere markt."

Volgens Bartz kan haar bedrijf best de strijd aan met Bing en Google. Google heeft in de Verenigde Staten een marktaandeel van zo'n 66 procent en in sommige landen nog veel meer. Google is in Nederland goed voor meer dan 90 procent van de zoekmarkt. Yahoo is op flinke afstand tweede, nipt gevolgd door Bing.

Lonken naar Microsoft

Toch houdt Yahoo-ceo Bartz de deur weer eens open voor een eventuele samenwerking met Microsoft, dat net zijn nieuwe zoekmachine Bing heeft gelanceerd en daarmee Yahoo kort voorbijstreefde. Bartz laat tegen Fox weten een samenwerkingsverband met Microsoft of een andere partner op gebied van zoekmachines niet uit te sluiten.

Steve Ballmer heeft na het mislukken van de vijandige overname van Yahoo al gezinspeeld op een samenwerking, maar die is er tot op heden niet van gekomen. Het is onduidelijk wat de struikelblokken zijn, als de twee bedrijven überhaupt al actief in gesprek zijn hierover. Bartz zei vorige week nog op een investeerdersconferentie dat de toekomst voor Yahoo "helderder" is zónder enige samenwerking met Microsoft. Dat heeft de beurskoers van haar bedrijf meteen daarna een daling van 5 procent opgeleverd.

Niemand interesse

Mediabedrijf Time Warner gaat internettak AOL verzelfstandigen en gaat de beurs op. De eerdere zoektocht naar kopers heeft niets opgeleverd. De hoop op strategische samenwerkingen, tegen zoekgigant Google, lijkt nu ook te verdampen.

In 2005 had Yahoo nog wel enige interesse. Het was volgens ingewijden toen uit op een aandeel in AOL. Eerder hebben ook Microsoft en kabelbedrijf Comcast al gepraat met AOL-eigenaar Time Warner over een koop.