Yahoo heeft aangekondigd dat vanaf 10 januari alles dat met rechtsextremisme te maken heeft van de sites verwijderd wordt. Dat betekent dat het internetbedrijf naast nazi-objecten ook niet langer spullen van de Ku Klux Klan duldt op zijn sites. Yahoo zegt dat het deze stap genomen heeft omdat er de laatste tijd veel kritiek geuit was op de manier waarop Yahoo omgaat met dit soort memorabilia. Yahoo ligt al een tijdje onder vuur vanwege de nazi-artikelen die op zijn veilingsites aangeboden worden. De Amerikaanse antiracismegroepering BiasHelp voert al een aantal maanden actie tegen Yahoo. In een brief aan Tim Koogle, CEO van Yahoo, schrijft BiasHelp: "We zijn voor vrijheid van meningsuiting. Maar consumenten die interesse hebben in muziek, speelgoed en antieke voorwerpen hoeven niet blootgesteld te worden aan allerlei rechts-extremistisch materiaal." De groepering licht regelmatig online veilinghuizen door om te kijken of er racistisch materiaal aangeboden wordt. Yahoo staat al meer dan een jaar bloot aan kritiek. Franse anti-racismegroeperingen hadden eerder een rechtszaak aangespannen tegen het internetbedrijf. Na bijna een jaar van juridisch getouwtrek bepaalde het Franse hooggerechtshof in november 2000 dat Yahoo Franse internetters de toegang moest weigeren tot zijn veilingsites met nazi-spullen. Met het verbannen van het nazi-materiaal van al zijn sites zegt Yahoo een nieuwe weg in te slaan. Om de sites gevrijwaard te houden van dit soort artikelen stelt Yahoo een systeem van moderators in die de sites regelmatig controleren op wat er aangeboden wordt. Daarnaast installeert Yahoo speciale software waarmee verdachte artikelen snel opgespoord kunnen worden. Boeken, muziek en films zullen niet onder de censuur van Yahoo vallen. Tegelijkertijd met het verwijderen van de nazi-objecten gaat Yahoo voor elk ter veiling aangeboden artikel een heffing rekenen. Dat betekent dat iedereen die iets aan wil bieden een vergoeding voor het plaatsen van een artikel moet betalen. De hoogte van de heffing ligt tussen de 20 dollarcent en 2,25 dollar. "Waarschijnlijk heeft Yahoo besloten te komen tot deze maatregel om extra inkomsten te genereren. Dat is best begrijpelijk aangezien de markt van online advertenties krimpende is", zegt analist Fred Moran tegenover de Wall Street Journal. Yahoo is voor 80 procent van zijn inkomsten afhankelijk van reclameinkomsten.

Eerdere relevante berichten:
Yahoo gaat in beroep tegen Nazi-blokkade (22 december 2000)
Duitse wetten kunnen buitenlandse sites aanpakken (14 december 2000)
EuroISPA: 'nazi-zaak' Yahoo moet worden herzien (08 december 2000)
Wederom onderzoek naar nazistisch materiaal op Yahoo (28 november 2000)