In de tijd dat CEO Marissa Mayer aan het roer staat van Yahoo, heeft het bedrijf 38 start-ups opgelurpt. Van 31 daarvan zijn de producten of diensten inmiddels alweer de nek omgedraaid, meldt tech-blog ReadWrite. Deze week kocht de webgigant datavisualisatiebedrijf Vizify en daarbij werd ook direct aangekondigd dat diens producten worden stopgezet.

Marissa's masterplan

Een van de dingen die Yahoo juist wint met de aankopen is gedreven, ambitieus personeel met een fris idee. Dat een product in leven wordt gehouden is volstrekt ondergeschikt aan de ambitie van Mayer'om Yahoo opnieuw uit te vinden als zoekbedrijf.

De toekomst van de Amerikaanse webgigant zou liggen in een fijnmazig contextueel zoekproduct. Met een algoritme dat begrijpt wat de gebruiker wil weten - het liefst voor deze doorheeft dat hij ernaar wil zoeken, bijvoorbeeld door locatiebewust zoeken en naadloze interface via wearables - kan Yahoo zoekmachines als Bing en Google naar de kroon steken.

Bezem door Yahoo

Mayer zelf is dan ook optimistisch over de acquisities en denkt dat deze nog dit jaar het tij van Yahoo zullen keren. Direct na haar aantreden heeft de CEO de bezem door het bedrijf gehaald om het imago van een stoffige tech-gigant van zich af te schudden.