De twee bedrijven zijn op dit moment bezig met het inspecteren van elkaars boekhouding (due diligence) om in te schatten welk profijt zowel Yahoo als AOL uit een eventueel samenwerkingsverband halen, meldt persbureau Reuters.

De gesprekken zijn voornamelijk bedoeld om te zien hoe AOL content, onderdeel van Time Warner, geïntegreerd kan worden in het ecosysteem van Yahoo. Time Warner zou na de fusie een groot aandeel van het gecombineerde bedrijf in handen krijgen. In juli zijn de fusiegesprekken begonnen. Drie jaar geleden flirtten Yahoo en AOL ook al met elkaar.

Vijandig

Zoekgigant Yahoo speurt naar een partner om de groeistrategie beter te kunnen plannen en om voornamelijk vijandige overnames, door vooral Microsoft, tegen te houden. De eerdere advertentieovereenkomst met zoekmachinerivaal Google, lijkt te stranden door kritiek vanuit de politiek en van de eigen aandeelhouders.

En terwijl de deal tussen de twee alleen voor de Amerikaanse markt is bedoeld, bemoeide ook de EU zich met de kwestie, met name marktwaakhond Neelie Kroes.

Allebei sappelen

De aandelen van Yahoo zijn de afgelopen maanden sterk gedaald, ruim 63 procent in vergelijking met vorig jaar. Ook de aandelen van AOL gaan niet bepaald over rozen. In vergelijking met afgelopen jaar staat moederbedrijf Time Warner 45 procent in de min. De uitkomst van de gesprekken is dan ook nog erg onzeker, omdat beide bedrijven zeker willen weten dat de overeenkomst geen luchtbel wordt en ze niet aan boord stappen van een potentiële Hindenburg.