De samenwerking bestaat uit meerdere overeenkomsten. Yahoo zal exclusief alle grafische advertenties leveren voor de Ebay.com website. Het bedrijf levert ook gesponsorde en verbeterde zoekresultaten voor bepaalde zoekresultaten-pagina's van Ebay en zal daarnaast meer actuele resultaten van de online marktplaats bieden aan klanten die internet doorzoeken met Yahoo.

Een ander onderdeel van het partnerschap is dat Paypal, onderdeel van Ebay, exclusief de online betalingsdiensten zal leveren voor Yahoo-diensten en betaalmogelijkheden zal aanbieden aan Yahoo-handelaren en –uitgevers.

De bedrijven verklaarden tevens dat ze zogenaamde click-to-call advertentietechnieken gaan onderzoeken, waarmee internetgebruikers via Voip adverteerders kunnen bellen door op een advertentie te klikken. Ook een nieuwe Ebay-werkbalk met links naar de homepage van Yahoo en Yahoo Mail, is onderdeel van de samenwerking.

De bedrijven melden dat ze een aantal van de initiatieven in de komende maanden gaan testen. De bedoeling is om alle diensten volgend jaar te implementeren.

Problemen

Analist Rob Enderle van de Enderle Groep vindt de samenwerking logisch, maar voorziet ook problemen. Volgens hem blijven Yahoo en Ebay concurrerende diensten en technieken ontwikkelen, waardoor de samenwerking in de toekomst uit elkaar kan vallen. Beide bedrijven bieden online veilingen en winkels aan.

'Het is een dunne scheidslijn die de e-commerce activiteiten van beide bedrijven scheidt. Als die lijnen elkaar kruisen, kan de samenwerking mislukken', aldus Enderle.

Het nieuws van de samenwerking tussen de twee grote online spelers komt op dezelfde dag dat Google en Dell bekend maakten dat ze samen gaan werken. Dell levert voortaan de zoekfunctionaliteiten van Google op zijn pc's en laptops.