Wanneer Yahoo met de test begint, wil het bedrijf nog niet zeggen. Voorlopig zal bij niet meer dan drie procent van de zoekopdrachten een reeks tekstadvertenties van Google worden getoond. Dit gebeurt alleen bij zoekopdrachten op Yahoo.com en niet op partnersites die gebruikmaken van Yahoo's zoektechnologie. Google AdSense for Search is bedoeld voor websitebeheerders die met weinig moeite een zoekfunctie aan hun website willen toevoegen. Bij de zoekresultaten verschijnen advertenties, waarvan de inkomsten gedeeltelijk naar de websitebeheerder gaan. Of Yahoo op dezelfde wijze een percentage van de reclameinkomsten gaat opeisen, is niet zeker. Ook is nog niet duidelijk of Google een actieve rol in de test speelt.

Geen commerciële relatie

In een verklaring stelde Yahoo: "Het testen betekent niet noodzakelijk dat Yahoo zich aansluit bij het AdSense for Search-programma of dat het zal resulteren in een verdere commerciële relatie met Google." Yahoo wijst er verder op, dat ze niet wensen in te gaan op de aard of timing van een toekomstige relatie met Google. In de verklaring wordt met geen woord gesproken over de overnameplannen van Microsoft of wat de bedoeling is van de "strategische alternatieven" die Yahoo zoekt.

Volgens de Wall Street Journal is de stap van Yahoo onderdeel in de strijd om overname door Microsoft te voorkomen. De krant schrijft dat het niet de enige maatregel is die Yahoo daarin neemt: het is in gesprek met AOL om een gezamenlijk pact te vormen, waarbij de internetactiviteiten van beide bedrijven worden gecombineerd. Microsoft werkt intussen aan een nieuw aanvalplan waarbij mogelijk News Corp. wordt ingeschakeld om een gezamenlijk bod op Yahoo uit te brengen.

Greep op advertentiemarkt

Microsoft reageerde meteen op Yahoo's plannen om Google AdSense te gebruiken, door te wijzen op de stevige greep die Google op de advertentiemarkt heeft, mocht de test van Yahoo doorgaan: "Elke definitieve overeenkomst tussen Yahoo en Google betekent dat meer dan 90% van de zoekadvertentiemarkt in handen van Google komt. Dit maakt de markt minder concurrerend en is in scherp contrast met ons voorstel om Yahoo te kopen. We zullen al onze opties nauwkeurig beoordelen", zei Microsoft-jurist Brad Smith in een verklaring. "Ons voorstel blijft het enige alternatief waarbij Yahoo-aandeelhouders volledige en eerlijke waarde voor hun aandelen krijgen, het geeft elke aandeelhouder een stem in de toekomst van het bedrijf en vergroot de keuze voor contentmakers, adverteerders en consumenten."

Google heeft op dit moment een marktaandeel tussen 70 en 75 procent in de Amerikaanse markt voor zoekadvertenties, Yahoo heeft ongeveer 15 procent, aldus IDC-analist Karsten Weide. Als Yahoo haar zoekadvertenties volledig bij Google onderbrengt, krijgt deze inderdaad een monopoliepositie in dit marktsegment, maar niet in de gehele online advertentiemarkt.

Panama

Yahoo heeft met Panama een eigen platform voor zoekadvertenties ontwikkeld, dat sinds juni 2007 open staat voor derde partijen. De getoonde zoekadvertenties zijn daarbij afhankelijk van de relevantie en niet van de prijs die de adverteerder biedt. Yahoo lanceerde Panama in februari 2007 als directe concurrent van Google AdSense for Search en sloot al een groot contract met mediaconcern Viacom, dat de adverteties op 33 entertainmentsites toont.

IndexTools

Ondertussen blijft Yahoo investeren in nieuwe advertentiediensten: woensdag maakten ze de overname van IndexTools bekend. IndexTools maakt webanalyse-software voor online marketing. Yahoo is van plan om advertentiepartners meer mogelijkheden te bieden bij het beheren van marketingcampagnes in Yahoo's advertentienetwerk. Ook is Yahoo van plan later dit jaar een nieuw advertentiebeheerplatform met de naam AMP te lanceren.