Tot zover zelfregulering. De Do Not Track-standaard wil maar niet van de grond komen en nu trekt Yahoo, een van de eerste grote webgiganten die DNT ondersteunde, zich terug. Yahoo meldt dat er nog steeds geen uniforme standaard is ontwikkeld die effectief, makkelijk in gebruik en door de tech-industrie omarmd is. Do Not Track wordt uitgezet om dat browsen 'een persoonlijke ervaring' is en de privacy van gebruikers wordt beschermd door Yahoo's eigen tools.

Gevecht in W3C

Dit houdt in dat als mensen Bingen zoeken via Yahoo, hun DNT-signaal - bijvoorbeeld geïmplementeerd in browsers als IE en Firefox - negeren en gewoon een cookie plaatsen. In Nederland is dat bij wet verboden, maar in de meeste landen wordt gezocht naar een minder ingrijpende oplossing. Onder meer de Europese Unie ziet wel wat in Do Not Track. Eurocommissaris Kroes beloofde in 2011 dat de techindustrie hier snel mee over de brug zou komen.

Standaardenorganisatie W3C werkt inmiddels al jaren aan zo'n standaard en verwierp vorig jaar nog een voorstel van adverteerders tot een DNT-methode waarbij wel cookies geserveerd mogen worden. Het originele plan was om in juni 2012 een standaard vast te stellen, maar gevechten onderling - de W3C bestaat ook uit belanghebbenden als Microsoft en Google - leidden tot uitstel bovenop uitstel. In februari dit jaar is er eindelijk een draftversie opgesteld.

Webgiganten negeren Do Not Track

DNT kan alleen functioneren als websitebeheerders eraan meewerken en dat is niet verplicht. Sites als Facebook en Google luisteren sowieso al niet naar het DNT-verzoek van browsers. Yahoo was een van de kartrekkers aan de serverkant nu een Do Not Track-optie bij diverse browser geïmplementeerd is.