Volgens een document dat is ingediend bij de beurswaakhond Securities and Exchange Commission (SEC) is het voor de zoekgigant mogelijk de deal te annuleren wanneer de opbrengsten tegenvallen. Het gaat hierbij om de opbrengst per zoekopdracht die via de gecombineerde zoekmachine Bing bij de bedrijven binnenkomt. Blijven deze zoekopdrachten in de VS achter bij deze vergeleken met die van concurrent Google, dan kan Yahoo eenzijdig de deal opzeggen.

Daarnaast kan Yahoo de overeenkomst ook opzeggen wanneer Microsoft besluit uit de zoekbusiness te stappen. Vorige week woensdag gingen Yahoo en Microsoft een samenwerkingsverband voor tien jaar aan. Daarbij maakt Yahoo gebruik van Microsoft’s Bing (het voormalige Live Search) als back-end, in ruil voor een groot deel van de advertentieopbrengsten die de zoekactiviteiten opleveren.

Leeuwendeel advertentie-inkomsten naar Yahoo

In de details van de deal staat vermeld dat Yahoo 88 procent van de advertentieopbrengsten krijgt gedurende de eerste vijf jaar van het partnerschap. Daarna is het voor Microsoft mogelijk om de exclusiviteit van Yahoo-adverteerders op te zeggen, waaroor de opbrengsten voor Yahoo stijgen tot maximaal 93 procent van de inkomsten op advertenties. Mocht Yahoo na de eerste vijf jaar besluiten om adverteerders exclusief aan haar eigen site te blijven binden, dan daalt de opbrengstratio naar 83 procent. Wanneer beide partijen de situatie bij het oude laten, dan komt het aandeel opbrengsten op 90 procent voor Yahoo te staan.

Naast het uitkeringspercentage van de winst op sales, betaalt Microsoft eenmalig 150 miljoen dollar aan Yahoo, om de migratie- en implementatiekosten van de eerste drie jaar te dekken. Na deze drie jaar is Microsoft verplicht om 400 werknemers van Yahoo in dienst te nemen. Hier kunnen nog eens 150 man bijkomen, indien beide partijen dat nodig achten. Financieel analisten zagen met name deze personeelskwesties als een hot topic. Zowel topman Carol Bartz van Yahoo als de hoogste Microsoft-baas Steve Ballmer wilden eerder nog geen vragen in deze richting beantwoorden.

Yahoo blijft eruitzien als Yahoo

Tot slot is verder in het officiële document rond de deal te lezen dat Yahoo volledige zeggenschap blijft houden over de look-and-feel van haar eigen pagina’s. Daarnaast mag Yahoo gebruikmaken van de locatieservices (Bing Maps) en mobiele zoekdiensten die Microsoft beschikbaar heeft. Microsoft heeft verder de verplichting om Yahoo bruikbare zoek-API’s te leveren en volledig inzicht te geven in de road map van de producten van het bedrijf uit Redmond. Verder mag Yahoo zoekdiensten van Microsoft ook aanbieden onder een eigen white-label in plaats van onder de grote noemer van de Microsoft API Bing, zolang er maar sprake is van hosting bij Microsoft.

Naar alle waarschijnlijkheid wordt de deal pas begin 2010 goedgekeurd door de Amerikanse justitie en mededingingsautoriteit. Zowel Yahoo als Microsoft verwachten na twee jaar resultaten te kunnen noteren, wat voor hen zoveel betekent als stukje bij beetje marktaandeel van Google afsnoepen.