Door de aankoop wordt Yahoo meer dan voorheen een directe concurrent van Microsoft en Google. Zimbra ontwikkelt e-mailsoftware en groupware die als alternatief voor Microsoft Outlook kan worden gezien. De software is zowel online als offline te gebruiken en wordt ook in open source-variant ter beschikking gesteld.

Klanten van Zimbra zijn onderwijsinstellingen, maar ook grote bedrijven in verschillende sectoren waaronder Mozilla.org en Digg. Zimbra richtte zich tot nu toe voornamelijk op zakelijke gebruikers, die de Zimbra Collaboration Suite via een Ajax-webinterface kunnen gebruiken.

De dienst wordt daarbij aangeboden via het SaaS-model (Software as a Service). Gebruikers krijgen via de browser toegang krijgen tot e-mail, contacten, een gedeelde agenda, zoekfuncties en VoIP. Voor ontwikkelaars is er de mogelijkheid om met Zimlets eigen mash-ups te ontwikkelen.

Yahoo geeft aan dat ze met de overname het eigen productportfolio willen uitbreiden. De software van Zimbra zal worden opgenomen in de e-mailoplossingen van Yahoo. Daarnaast wil het bedrijf de groupware-oplossing onder eigen naam beschikbaar gaan stellen. De overname moet in het vierde kwartaal zijn afgerond.