De dienst, die op dit moment nog wordt getest, telt de stemmen van consumenten op bepaalde webpagina's en analyseert zoekpatronen om interessante verhalen en actuele nieuwscontent op internet te vinden, meldt Reuters.

Dit kan content zijn van grote nieuwssites, maar ook van andere bronnen zoals weblogs. De content waarop gestemd en gezocht wordt zal eerst worden bekeken door een redactie alvorens deze op Yahoo.com zal worden geplaatst. Een eerdere incarnatie van Buzz, Buzz Blog, bestond overigens al sinds 2005.

Nieuwe koers

Yahoo Buzz is volgens het bedrijf een goed voorbeeld van de nieuwe koers die is ingezet, waarbij de website meer open wordt gesteld voor externe uitgevers (waaronder ook webloggers vallen). Daarbij tracht Yahoo op deze manier haar site socialer te laten worden en relevanter voor haar gebruikers.

Digg-kloon

Volgens het bedrijf is Yahoo Buzz slechts het begin van een reeks nieuwe ontwikkelingen. Het concept moet de basis vormen voor een open systeem voor uitgevers, adverteerders en gebruikers, waarbij er voor alle partijen mogelijkheden worden geboden om geld te verdienen.

Weblog Mashable ziet weinig in Buzz, en noemt het een 'flitsende façade met niets erachter'. Laat staan dat het een Digg-killer zou zijn. Digg is al tijden de populairste sociale nieuwsdienst, en veelvuldig gekloond. Nederlandse equivalenten zijn ondermeer NUjij en eKudos.