Met Shine hoopt Yahoo een nieuwe populaire plek voor bezoekers te bieden, zoals het ook al deed met Yahoo Finance, Yahoo Sports en Yahoo News, meldt de Los Angeles Times.

De beste informatie gebundeld op één locatie

"Shine zal content voor de website verzamelen uit tijdschriften voor vrouwen en weblogs, en deze bundelen in een contentrijke omgeving met een duidelijke identiteit" zegt Brandon Holley, de hoofdredacteur van Shine, die daarvoor werkte voor bladen als Elle Girl en Jane. "Shine zal een heuse magneet worden voor vrouwen die de beste informatie zoeken, gebundeld op één locatie".

Gewilde doelgroep

Vrouwen vormen een zeer gewilde doelgroep voor online marketeers, omdat zij zich in grotere getale online bewegen dan mannen. Er zijn 81 miljoen vrouwen van 18 jaar en ouder actief op internet, tegenover 'slechts' 77,8 miljoen mannen. Daarbij zijn websites met content voor vrouwen ongekend populair. Maar liefst 74 miljoen mensen bezochten dergelijke websites in februari, tegenover 43 procent in het jaar daarvoor, volgens onderzoeksbedrijf ComScore Media Metrix. Een belangrijke groei, zeker gezien het feit dat het totale online verkeer slechts met vijf procent groeide.

Yahoo kent haar bezoekers

De nieuwe onderneming van Yahoo is een gewaagde, aangezien er al veel drukbezochte sites voor deze doelgroep online zijn, zoals Glam Media, iVillage.com en AOL Living . Yahoo zegt echter een grote troef in handen te hebben, doordat zij door de jaren heen veel gegevens over haar gebruikers heeft verzameld, voornamelijk van vrouwen tussen 25 en 54 (de doelgroep van Shine): "We weten waar ze naar zoeken en waar ze op klikken!"

Grote kans op succes

Dergelijke kennis over de doelgroep is zeer interessant voor adverteerders. Volgens Debra Aho Williamson, senior analyst bij EMarketer, heeft Yahoo een goede kans omdat ze de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van haar merk, relaties met tijdschriften en grote adverteerders: "Yahoo heeft een veel beter kans om een groot publiek te trekken dan bijvoorbeeld een gloednieuw bedrijf met dezelfde content!"