Yahoo breidt zijn zoekresultaten naar eigen zeggen fors uit met het zogeheten ` content aggregation program'. Yahoo biedt adverteerders de mogelijkheid om tegen betaling tussen de niet-betaalde zoekresultaten te verschijnen. De gescheiden presentatie tussen betaalde en onbetaalde zoekresultaten wordt hiermee deels teniet gedaan. Yahoo benadrukt echter dat bedrijven wel tegen betaling tussen de zoekresultaten kunnen verschijnen, maar niet de zoekresultaten kunnen beïnvloeden. Wie een plaats tussen de resultaten wil kopen, betaalt voor één internetadres jaarlijks 49 dollar. Voor de volgende negen adressen wordt jaarlijks 29 dollar gevraagd. Bij meer dan tien adressen kost plaatsing tien dollar per jaar. De zoekmachine ontvangt van de bedrijven een bedrag (tussen de 15 en 30 dollarcent) voor elke klik op de betaalde link. Yahoo gebruikt deze technologie al langer op zijn productenzoekmachine, Yahoo Shopping. "Met de invoering op de algemene zoekmachine hoopt het bedrijf zoekresultaten van hogere kwaliteit te leveren", verklaart vice-president Tim Cadogan tegenover the Wall Street Journal. De reacties van analisten zijn vooralsnog terughoudend. Ze zijn bezorgd over de geloofwaardigheid en objectiviteit van de zoekresultaten.

Scherp

Yahoo is niet de eerste die betaalde zoekresultaten mengt met de niet-betaalde. Looksmart en Inktomi, dat in december voor 235 miljoen door Yahoo werd overgenomen, doen dit al langer. De nieuwe aanpassingen bij Yahoo zetten de tegenstellingen met Google verder op scherp. Al enkele weken proberen de bedrijven zich op diverse manieren van elkaar te onderscheiden. Zo breidde Google onlangs zijn database uit tot meer dan zes miljard documenten. Bovendien ruilde Yahoo de zoektechnologie van Google in voor een eigen technologie.