Yahoo rapporteerde dinsdag een nettowinst over het derde kwartaal van 81 miljoen dollar, een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De winst per aandeel van het paradepaardje in de internetbranche bleef met 13 dollarcent één cent boven de verwachting van analisten. De omzet steeg met 90 procent tot 295,5 miljoen dollar. Analisten reageerden opgelucht op de cijfers, die als graadmeter voor de hele internetbranche worden gezien, maar toch wist de koers van Yahoo de opwaartse richting niet te vinden. Yahoo sloot de handelsdag 3,6 procent lager op 82,69 dollar. Na het bekendmaken van de cijfers na sluiting van Wall Street ging daar, na een aanvankelijke stijging, nog eens 11 procent vanaf tot een koers van 76,19 dollar. Zorgen over advertentie-inkomsten De reden dat de koers toch omlaag ging is dat Yahoo er niet in slaagde de bezorgdheid onder analisten over de advertentie-inkomsten van het concern weg te nemen. De markt voor online advertenties staat onder druk door het negatieve klimaat in de internetsector. Veel 'dotcoms' moeten bezuinigen op hun reclamebestedingen, als zij tenminste niet helemaal failliet gaan. CEO Tim Koogle van Yahoo stelde dat die bezorgdheid onterecht is omdat Yahoo wereldwijd 'een natuurlijke bestemming voor advertenties' vormt. Toch moest het bedrijf erkennen dat het aantal adverteerders het afgelopen kwartaal gedaald is. Vorig kwartaal adverteerden 3675 bedrijven op Yahoo, dit kwartaal waren dat er 3450. Het aantal internationale (lees niet-Amerikaanse) adverteerders daalde van 1500 naar 1400. De internationale advertentiemarkt is een van de voornaamste terreinen waar Yahoo verdere groei denkt te kunnen halen. Volgens Yahoo daalt het aantal adverteerders vanwege de problemen in de internetmarkt en omdat het bedrijf voorzichtig is met het aannemen van advertenties van marginale, financieel zwakke, partijen. In een poging de zorgen weg te nemen, stelde financieel directeur Susan Decker van Yahoo dat de omzet van het bedrijf steeds minder afhankelijk wordt van andere internetbedrijven. Het afgelopen kwartaal was volgens haar slechts 40 procent van de omzet afkomstig van 'pure' internetbedrijven. Een kwartaal eerder was dat nog 47 procent.