Webbedrijf Yahoo Inc. introduceert 'Open Search Platform', waarmee 'gebruikers zelf meebouwen en vormgeven aan de volgende generatie zoekresultaten'. Het webplatform biedt talloze mogelijkheden voor website-eigenaren en eindgebruikers om zelf de organische resultaten in de zoekmachine op te leuken met foto's, deeplinks, rss-feeds én eigen tekst.

'Open resultaten met rijke media en gestructureerde data', aldus Yahoo. Veel zoekmachinemarketeers staan te juichen met dergelijke geavanceerde promotiemogelijkheden, maar internet- en zoekmachinedeskundige Henk van Ess is uiterst kritisch.

Zoekmachinevervuiling

"Bedrijven kunnen zich hiermee gratis promoten en die vinden het natuurlijk prachtig. Maar in z'n algemeenheid betekent dit een vervuiling van de zoekmachines en dat zet de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid onder druk", aldus Van Ess tegenover Webwereld.

Het injecteren van plaatjes, video's of landkaarten in de tekstlinks van de organische zoekresultaten is niet nieuw. Google begon er vorig jaar mee onder de noemer 'Universal Search', ook wel 'blended search' genoemd. Maar of én waar deze injectie plaatsvindt wordt automatisch bepaald door algoritmes, waardoor relevantie nog steeds prevaleert.

Vernieuwend - en omstreden - is dat bij Yahoo Open Search websites en gebruikers nu zelf de mogelijkheid krijgen om hiermee aan de slag te gaan. Overigens is het wederom Google dat deze functionaliteit ook al eerder bood, zij het als een experimentele opt-in, Subscribed Links genaamd, zo meldt ook Matt Cutts als reactie op Yahoo's aankondiging.

Standaard aan

Van Ess: "Het systeem van Google is vergelijkbaar maar minder pregnant dan Yahoo Open Search. Het komt niet zomaar in de organische resultaten, je moet Google gepersonaliseerd hebben en de optie zelf aanzetten."

Het grootste probleem is dat in Yahoo deze visuele 'verrijking' wel standaard aan zal staan, ook voor surfers die niet bij Yahoo zijn ingelogd. Gebruikers wordt wel een opt-out geboden, maar daarvoor moeten ze uiteraard eerst inloggen, áls ze al een account hebben.

"In beide gevallen [Google en Yahoo, red.] kun je het aan- en uitzetten, maar het publiek weet onvoldoende welke mechanismes hier nu werken. Dat is altijd al kritiek geweest bij zoekmachines, maar in dit geval wordt dat alleen maar erger."

Visueel lokaas

Henk van Ess vindt het feit dat Yahoo Open Search platform geen invloed heeft op de rangorde van resultaten (ranking) een stoplap. Die hiërarchie wordt immers aangetast door het visuele lokaas van plaatjes. Van Ess: "Je kijkt natuurlijk naar de resultaten die het meest opvallen. Zo'n plaatje lokt enorm, dus binnen de kortste keren wil iedereen met eigen foto's en lokkertjes in de zoekresultaten."

Een goed voorbeeld hiervan is de schermafbeelding met de zoekterm 'hillary clinton'. Alhoewel de New York Times (NYT) op de zesde plaats staat, trekt de afbeelding onmiddellijk het oog (en daarna de cursor) van de gebruiker. Ook het eigen logootje ontbreekt niet. Bovendien krijgt de NYT-link duidelijk meer ruimte dan andere resultaten.

Koren op de molen voor Van Ess: "De sluizen worden opengezet voor commerciële zelfpromotie in de organische resultaten. Dit is een kwalijke ontwikkeling voor de objectiviteit van zoekmachines."