Volgens Yahoo heeft Facebook met gebruikmaking van de gepatenteerde technologie zijn site vanaf 2008 “toen Facebook werd beschouwd als een van de slechtst werkende internetsites voor adverteerders" zijn prestaties aanmerkelijk kunnen verbeteren. “Facebooks gehele sociale netwerkmodel is gebaseerd op Yahoo's gepatenteerde social networking technologie", zegt Yahoo in de aanklacht. Twee weken terug dreigde Yahoo al met een rechtszaak en blijkbaar is er in de tussentijd geen oplossing gevonden.

Volgens de Britse ict-nieuwssite V3 wist Facebook pas van de rechtszaak nadat enkele media erover publiceerden. “We zijn teleurgesteld dat Yahoo, al lange tijd een zakelijke partners van Facebook en een bedrijf dat substantieel profiteert van zijn verbintenis met Facebook, besloten heeft juridische stappen te nemen", zegt een woordvoerder van de profielensite tegen V3. “We zullen ons tot het uiterste verweren tegen deze raadselachtige actie."

Patent op voorkomen van klikfraude

Yahoo betwist voor de rechter in ieder geval services van Facebook, zoals de nieuwsfeed en de video-advertenties, die beide gebruik zouden maken van Yahoo's patenten op social networking en online adverteren. Verder staat in de aanklacht de beschuldiging dat Facebook patenten schendt op het voorkomen van klikfraude.

Facebook zit juist in een traject om een beursnotering te verkrijgen en dat maakt het bedrijf extra kwetsbaar, zegt professor Colleen Chien van Santa Clara Law tegen persbureau Reuters. "Als een bedrijf naar de beurs gaat is het laatste wat het nodig heeft een slepend juridisch gevecht. Dat maakt dat Facebook mogelijk toeschietelijker zal zijn in het zoeken naar een oplossing."

Yahoo heeft zo'n trucje wel eens eerder uitgehaald met Google. In 2004 gaf Google een aandelenpakket aan Yahoo in ruil voor een licentie op Yahoo's patenten. De totale waarde ervan zou zo'n 200 miljoen dollar zijn geweest.