Yahoo gaat nu structureel gebruik maken van Google AdSense-technologie op haar zoekmachine en andere websites in de VS en Canada. De overeenkomst werd al door de Wall Street Journal voorspeld.

De deal is wel non-exclusief, wat betekent dat Yahoo ook met andere bedrijven in zee mag gaan. Dit is uiteraard bovenal met het oog op de Amerikaanse mededingingsautoriteiten, die zich vanaf het begin kritisch hebben getoond over de samenwerking, die eerst een experimenteel karakter had. Google is immers nummer één, en Yahoo nummer twee op de zoekmarkt in Noord-Amerika. Of de non-exclusiviteit afdoende is om de waakhonden te bedaren is afwachten.

Kluif voor waakhonden

De beide bedrijven gaan zelfs nog verder om de kartelwaakhonden te paaien. "Alhoewel deze overeenkomst tussen Google en Yahoo geen regulatieve goedkeuring behoeft, stellen beide bedrijven vrijwillig de implementatie van de plannen voor drie en een halve maand uit om het Amerikaanse Ministerie van Justitie de tijd te geven de overeenkomst te bestuderen."

Daarnaast legt Google nog eens omstandig in een blogposting uit dat het géén fusie is en zelfs goed voor de concurrentie op de online advertentiemarkt.

Integratie messengers

Naast deze advertentiedeal kondigen Google en Yahoo ook aan om interoperabiliteit tussen de chatnetwerken van Yahoo Messenger en Google Talk te realiseren. Yahoo had dit overigens al eerder gedaan met de MSN/Live Messenger van Microsoft.