Microsoft maakte de afronding van de zoekdeal in Noord-Amerika dinsdag bekend. De overstap van Yahoo op Bing-zoektechnologie markeert een van de eerste mijlpalen die voorkomt uit een tienjarig contract dat beide techgiganten halverwege 2009 sloten. In juli dit jaar deed Bing 25 procent van het zoekwerk van Yahoo.

Gaat twee jaar duren

Het samengaan van Yahoo en Bing is ook in Europa goedgekeurd. Voorlopig zijn Canada en de Verenigde Staten de enige landen waar Yahoo-gebruikers Bing-resultaten geserveerd krijgen.

Andere talen en landen volgen "in de komende weken en maanden", aldus Satya Nadella, senior vice president van Microsofts Online Services Division, in een blogpost. In februari maakten Yahoo en Microsoft de inschatting dat de implementatie van de deal twee jaar gaat duren.

AdCenter

Naast de zoektechnologie van Bing gaat Yahoo ook gebruik maken van Microsofts AdCenter, een platform waarmee zoekadvertenties automatisch worden getoond. Die overstap is nog niet gemaakt. "Zoals we altijd al hebben gezegd: het doel is adverteerders een kwalitatieve transitie-ervaring te geven in 2010, waarbij gelet wordt op de periode tussen kerst en oud en nieuw", licht Nadella toe.

Yahoo's ceo Carol Bartz zei eerder dit jaar te verwachten dat het bedrijf in oktober overstapt op Adcenter, maar dat dit niet overhaast moet gebeuren. "Het is zeer belangrijk dat onze adverteerders en AdCenter er klaar voor zijn. We gaan niet de trekker overhalen voordat we helemaal zeker daarvan zijn", zei Bartz destijds.

"Het voelt op dit moment goed, maar omdat de periode rond kerst en oud en nieuw zo belangrijk is voor adverteerders zullen we de overstap niet maken tenzij de transitie soepel verloopt."