Betalende sites zullen in een speciaal kader bovenaan de themapagina's komen te staan. Nu staan de resultaten nog op alfabetische volgorde. Yahoo is een van de laatste zoekmachines die overgaat tot een programma met betaalde links, aldus Danny Sullivan van Search Engine Watch tegenover Wired News.

Volgens Sullivan bieden vrijwel alle grote zoekmachines inmiddels de mogelijkheid om te betalen voor een gunstige plaats voor een link. "Een jaar geleden waren betaalde links nog bijna ondenkbaar. Maar nu de advertentie-inkomsten tegenvallen, gaan steeds meer search engines over tot het plaatsen van betaalde verwijzingen. Zo ongeveer elke zoekmachine biedt die mogelijkheid nu, zelfs Google."

Srinija Srinivasan van Yahoo vergelijkt de nieuwe advertentiemogelijkheden met de Gouden Gids, waar bedrijven ook kunnen betalen voor meer aandacht. "De belangen van de bedrijven zijn in overeenstemming met die van de gebruikers."

Srinivasan kan niet zeggen of het programma Yahoo veel geld zal opleveren. Bedrijven kunnen al vanaf 25 dollar per maand een link sponsoren – een bedrag dat aanzienlijk lager ligt dan de prijs van een banner. Wel verschillen de prijzen per pagina. Voor een link op een goed bezochte thema-pagina moet meer betaald worden.

Ilse

In Nederland biedt Ilse adverteerders de mogelijkheid om een zogeheten 'tekstlink' te kopen. Wie bijvoorbeeld het woord 'hypotheek' intypt bij de zoekmachine, wordt verwezen naar de 'Van Bruggen Adviesgroep'. Deze link staat boven de zoekresultaten en is betaald. Wel vermeldt Ilse duidelijk dat het om een gesponsorde link gaat.

Ilse overweegt niet om ook links binnen de zoekresultaten te verkopen. "Als je dat doet, krijg je een soort Scoot-effect", aldus Merien ten Houten van Ilse. "We willen onze zoekresultaten wel obectief houden."