Yahoo biedt twee manieren waarop gebruikers haar mobiele diensten kunnen benaderen: via een mobiele browser of via de Yahoo Go-applicatie die gebruikers kunnen downloaden.

Beide diensten krijgen een facelift, zo zal Yahoo vandaag op de Consumer Electronics Show in Las Vegas bekendmaken. Bezoekers kunnen straks contentmodules aan de mobiele pagina toevoegen. 'Die modules kunnen bijvoorbeeld informatie bevatten over een bod op een eBay-object dat de gebruiker volgt. Ook kunnen veelgebruikte links op de persoonlijke homepagina worden getoond," vertelt Adam Taggart, marketing manager bij Yahoo.

Metamorfose

Naast de mobiele startpagina ondergaat ook Yahoo Go een flinke metamorfose: 'Vanaf maandag zal het programma advertenties weergeven, waarna een flinke verandering in het uiterlijk en de werking van het programma zal volgen.'

Naast al deze wijzigingen verwacht Yahoo op maandag een handleiding te publiceren waarmee externe ontwikkelaars mobiele widgets, een soort kleine applicaties, kunnen bouwen voor Yahoo Go. Het bedrijf wil de komende weken ook een solide software development kit (sdk) uitbrengen, inclusief technische ondersteuning, aldus Taggart.

Problemen met compatibiliteit

De nieuwe ontwikkelingen moeten de compatibiliteitsproblemen van mobiele applicaties oplossen. 'Programmeurs moeten hun applicaties nu talloze keren herschrijven zodat ze zijn met de verschillende mobiele besturingssystemen werken. De Yahoo Go client draait op meer dan 250 verschillende soorten telefoons en ook de service via de browser wordt breed ondersteund. Gebruikers van deze diensten vormen daarmee een interessante brede markt voor ontwikkelaars van widgets'.

Minder krachtig

Hoewel widgets handig zijn, erkent Taggart wel dat ze niet zo krachtig zijn als volledige applicaties. Yahoo hoopt dan ook in de toekomst applicaties voor Yahoo Go te kunnen ontwikkelen die bijvoorbeeld het adresboek van de mobiele telefoon kunnen benaderen.