Terwijl persoonlijke homepages een grote vlucht hebben genomen, geldt dat niet voor pionier Geocities. Zoekmachine Yahoo voert verdere besparingen door en daarbij sneuvelt het tien jaar geleden aangekochte platform voor user generated content. Geocities sluit later dit jaar de virtuele deuren, voor zowel de gratis dienst als de betaalde Plus-accounts. Yahoo meldt dat het alvast de aanmelding van nieuwe gebruikers (en homepages) stopzet.

Yahoo verwijst in plaats daarvan gebruikers door naar zijn webhostingdienst. Daarvan bestaat in tegenstelling tot Geocities geen gratis variant. Een concurrent als Google doet dat weer wel. Diens Pages-dienst gaat binnenkort wel over in Google Sites. Het bedrijf zegt dat het aangemaakte homepages en websites automatisch migreert naar die andere gratis dienst. Yahoo komt deze zomer met informatie voor Geocities-gebruikers om de data in hun pagina's en sites op te slaan.

Dotcomhype

De zoekmachine betaalde in 1999 nog 2,87 miljard dollar voor Geocities. Dat was tijdens het hoogtepunt van de eerste dotcomhype. De overspannen beurswaarde van Geocities stond toen op 2,4 miljard dollar. Het internetbedrijf met 4,3 miljoen gebruikers telde toen 300 werknemers. Toen de overname eenmaal rond was ontsloeg Yahoo flink wat persooneel.

Yahoo zag in Geocities gouden bergen voor het combineren van persoonlijke homepages met zijn andere diensten gericht op communities. De gedachte was dat veel van de Geocities-homepages ook commerciële mogelijkheden boden, niet alleen voor advertenties.