Het doorsluizen van de klanten is onderdeel van een nieuwe deal die Yahoo heeft gesloten met RealNetworks waarbij Yahoo promotie zal maken voor Rhapsody op haar website. De deal, waarvan verder geen details zijn vrijgegeven is een onderdeel van Yahoo's nieuwe hervormingsstrategie op het gebied van haar online muziekafdeling. Scott More, hoofd media bij Yahoo ziet het als een goede ontwikkeling: "Mensen willen muziek en deze muziek vervolgens op verschillende manieren kunnen consumeren, in verschillende vormen en via verschillende apparaten en platformen. We willen een rol spelen in zoveel mogelijk van deze vormen."

Meer energie in gratis muziek

Volgens Moore stelt het partnerschap met RealNetworks het bedrijf in staat om meer energie te richten op gratis muziek, voorzien van advertenties en andere interessante manieren om media aan te bieden. Yahoo Music Unlimited stelt gebruikers in staat om een ongelimiteerd aantal liedjes te downloaden. Deze liedjes zijn af te spelen zolang de gebruiker een actief account heeft bij YMU. Yahoo is van plan om de abonnees van deze service ergens in de eerste helft van dit jaar over te zetten naar Rhapsody. Voorlopig blijft hun huidige account actief, maar uiteindelijk zullen gebruikers definitief moeten kiezen voor Rhapsody, dat een paar dollar per maand duurder is dan Yahoo's huidige service. Yahoo wilde niet bekend maken hoeveel leden geabonneerd zijn op YMU, maar bekend is wel dat Rhapsody wereldwijd meet dan 2,75 miljoen abonnees heeft.

Verliezen

Het ooit zo succesvolle Yahoo heeft sinds enige tijd te kampen met teruglopende winstcijfers. Een nieuwe management team tracht om het tijd te keren met in grijpende maatregelen, waaronder massale ontslagen. Vorige week ontving het bedrijf een overname aanbod van 44,6 miljard dollar, van concurrent Microsoft.

Ontwikkelingen gaan door

Ontwikkelingen binnen het bedrijf gaan echter gewoon door. Yahoo kondigde gisteren aan dat het FoxyTunes heeft gekocht, een browser plug-in die onder andere een zoekfunctie voor online muziek, songteksten en andere content koppelt aan media die wordt afgespeeld op de pc. Daarnaast lanceerde het bedrijf onlangs een webbased mediaspeler.