Yahoo liet eerder deze maand weten dat het een experiment zou uitvoeren waarbij Google Adsense adverties op haar website getoond worden. Het initiatief moest extra inkomsten te genereren, en kan bovendien tegenwicht bieden in de overnamestrijd met Microsoft.

De test is inmiddels uitgevoerd en Yahoo heeft laten weten zeer tevreden te zijn met de resultaten.

Deal tussen Yahoo en Google?

Volgens de Wall Street Journal is het experiment zelfs zo succesvol verlopen, dat er sprake zou zijn van een deal tussen Google en Yahoo.

De krant baseert zich daarbij op annonieme bronnen. Analisten betwijfelen dat er een overeenkomst is opgesteld. Yahoo zou het gerucht kunnen verspreiden om publiciteit te creëren.

Deal bestaat niet

Een "deal" is bovendien een groot woord. Zoals Google op haar eigen site uitlegt, kan iedereen Google advertenties op zijn website vertonen. Daarvoor volstaat het invullen van een formulier en vervolgens drie dagen wachten op goedkeuring. Daarna geschiedt deelname aan het advertentieprogramma automatisch en hoeft zowel de klant (op het plaatsen van de code na) als Google zich hier niet meer mee te bemoeien.

Signaal naar investeerders

Volgens critici wil Yahoo met de test een signaal aan de aandeelhouders geven. Met het experiment zou Yahoo hebben willen aantonen dat er alternatieven zijn voor een overname door Microsoft. De druk op Yahoo om met een concreet voorstel is echter nog niet afgenomen.

Microsoft wacht

Ondertussen wacht Microsoft geduldig af totdat Yahoo met zijn kwartaalcijfers naar buiten komt. Wanneer Yahoo slecht cijfers presenteert wordt de druk steeds hoger. Ook een kleinschalige advertentiedeal kan daar weinig aan veranderen.