In het nieuwe systeem worden de advertenties bij Yahoo en bij de distributiepartners in Nederland (waaronder MSN, Lycos, PCM Uitgevers, RTL, Veronica en Funda) beter afgestemd op de zoekwoorden.

Adverteerders kunnen ook de kosten uitrekenen om nieuwe klanten te verkrijgen. Verder is er een klikprognose-tool, rouleert het systeem automatisch verschillende advertenties om te bepalen welke advertentie het meest effectief is en toont het de advertentie met de beste resultaten het vaakst.

Het nieuwe advertentiesysteem is maandag aangekondigd en wordt in fases geactiveerd. In de herfst is het systeem volledig actief.

Volgens analisten probeert Yahoo hiermee zijn marktaandeel ten opzichte van Google en MSN te vergroten. Naar schatting heeft Yahoo in de Verenigde Staten een marktaandeel van 27 procent. Google wordt door 42 procent van de internetgebruikers bezocht.

In Nederland ligt het gebruik van de Yahoo-zoekmachine aanmerkelijk lager, zo bleek onlangs uit cijfers van Checkit en onderzoeksbureau RM Interactive. In Nederland voert ongeveer 91 procent van de internetters zoekopdrachten via Google uit. Minder dan 1 procent zoekt nog met Yahoo.