Het bod onderschat de waarde van de internetportaal, zo stelt Yahoo in een persbericht. De zoekmachine bepleit ondermeer dat het bod zijn wereldwijde merknaam, grote publiek, investeringen in het advertentieplatform en groeiperspectief niet op waarde schat.

De Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal voorspelde op zaterdag al dat Yahoo het bod zou afwijzen, waarbij de krant zich baseerde op anonieme bronnen.

Achterstand op Google

Microsoft bracht zijn bod uit op 1 februari. Met de overname wil de softwaregigant zijn achterstand op Google inlopen. Ondanks veel miljarden aan investeringen in zijn online divisie bekleedt Microsoft een bescheiden derde positie op de ranglijst van zoekmachines.

Google levert niet alleen goede zoekresultaten, maar weet daar vooral als geen ander relevante advertenties naast te plaatsen.

Ook Yahoo slaagt er maar niet in om Google naar de kroon te steken. De internetpionier heeft de afgelopen jaren zijn marktaandeel, omzet en winst zien teruglopen terwijl Google's opmars juist onstuitbaar lijkt.

Geruchten

Er doen inmiddels diverse geruchten de ronde over de strategie waarmee Yahoo hoopt Microsoft op afstand te houden. Zo speculeert de Times vandaag dat Yahoo een fusie met AOL zou overwegen. Eerdere geruchten wezen op een mogelijk alliantie waarbij Yahoo een licentie zou kopen op de advertentietechnologie van Google.