Yahoo wil af van de zoekresultaten met een enkele link. In plaats daarvan moeten er meer opties bij komen zodat het zoekresultaat geen 'goede gok' meer is. "Het is tijd om over te stappen op het geven van antwoorden", zegt Ricardo Yates, vice president van Yahoo Research op The Next Web Conference in Amsterdam. "Mensen willen niet zoeken maar iets gedaan krijgen en meteen naar de antwoorden gaan."

Yahoo wil beter gebruik maken van web 2.0 technologieën. Yates bedoelt dat er in plaats van die link er bovenaan een aantal shortcuts zijn met een kaartje ernaast. Daaronder de deeplinks. En daar weer onder de 'enhanced research', zoekresultaten die dieper ingaan op de materie.

Resultaten vergelijken en koppelen

Om betere resultaten te bereiken worden bijvoorbeeld verschillende zoekopdrachten met elkaar vergeleken. Dit kan ook aan het land gekoppeld worden. Daarvoor wil Yates 'the wisdom of the crowds' gebruiken. "Als een miljoen mensen op dezelfde links klikken als ze op zoek zijn naar een hotel in Barcelona, dan kun je daaruit afleiden dat die combinatie belangrijk is." Nederlanders zoeken volgens hem anders dan Spanjaarden op een hotel in Barcelona.

Volgens Yates is het semantische web in zoektechnologie nog een stap te ver: "We moeten naar de web van objecten gaan. Dat is niet het semantische web." Daarmee bedoelt Yates resultaten als mensen, plaatsen, bedrijven en restaurants. "Het gaat niet meer om het zoeken naar documenten."

Als voorbeeld geeft hij het zoeken naar afbeeldingen. Hij wil het zoeken zo slim maken dat een plaatjeszoekmachine zowel de beelden zelf als de tags gebruikt. "Door die combinatie worden de resultaten beter." Door de verschillende taxonomie te gebruiken kunnen er bij een zoekopdracht als 'jaguar e-type' diversere resultaten worden getoond. "Ik wil niet tien dezelfde plaatjes zien die op verschillende sites staan. Ik wil tien verschillende plaatjes van andere hoeken van de auto zien."

Sandbox

Yates nodigt iedereen uit om zelf mee te kijken en te experimenteren in de 'zandbak' van Yahoo Research. Daar staat meer uitleg over technologieën als TagExplorer en SearchMonkey en er is de mogelijkheid om experimentele zoektechnieken uit te proberen.