Het verschil met een keynote van Yangs voorganger Terry Semel twee jaar geleden kon niet groter zijn. Destijds hielpen Hollywood sterren zoals Elen DeGeneres en Tom Cruise de internetportal om zijn boodschap over te brengen. Yang gebruikte slechts enkele werknemers om hem te assisteren. Hij ziet Yahoo als het startpunt van de online ervaring van consumenten, een plek die hen met een veelheid aan diensten kan verbinden.

"We blijven ernaar streven om het web steeds eenvoudiger te maken," zei Yang. "We willen overbrengen dat Yahoo een plek is waar je alles kunt doen dat je nodig hebt."

Yang toonde ondermeer een prototype van Yahoo Mail waarbij externe programmeurs van bijvoorbeeld Evite of Ebay modules kunnen toevoegen aan de navigatiebalk.

Gebruikers kunnen de inbox zelf aanpassen op een manier die doet denken aan het sociale netwerk Facebook. Yang demonstreerde bijvoorbeeld hoe hij iemand kon uitnodigen voor een etentje en meteen een kaartje met favoriete restaurants van zijn gast kon zien.

Een focus op eenvoud is geen slecht idee voor Yahoo. De onderneming heeft moeite in de concurrentiestrijd met Google voor de online advertentiemarkt, waar het ondanks een historische voorsprong nog slechts een tweede positie inneemt. Yahoo loopt ook nog altijd het risico dat het wordt overgenomen door een grotere partij. Geruchten wijzen naar Microsoft en andere kandidaten met diepe zakken.

In een interview zei John Kremer, manager van Yahoo Mail, dat de meeste functionaliteiten van de toekomstige Yahoo Mail afkomstig zijn van Zimbra, een firma die Yahoo in september heeft overgenomen. Zimbra ontwikkelt een open source suite die email en samenwerking tussen gebruikers mogelijk maakt. Daarbij maakt de applicatie gebruik van de Ajax programmeertechniek om verschillende applicaties te bundelen.

Kremer erkent dat Yahoo Mail het trucje van sociale netwerken afkijkt om zijn inbox te verfraaien. Gebruikers zouden meer relevante content eisen die aan hun persoonlijke smaak en interesse tegemoetkomt.

"We gaan Yahoo als bestemming meer sociaal maken, net zoals Yahoo Mail socialer wordt doordat we meerdere en betere manieren vinden om onze gebruikers met anderen in contact te stellen," zei hij. "Vroeger ging het uitsluitend om email. Voor jaar hebben we al instant messenging en SMS toegevoegd, en nu zie je dat het gehele raamwerk zich opent rond een sociale en open context.

Om ontwikkelaars naar de Yahoo Go mobiele interface en de zijn mobiele portal te trekken, introduceerde Yang op maandag tevens nieuwe versies van beide diensten, en beloofde om de platforms verder open te stellen.

De mobiele pagina is in de afgelopen jaren nauwelijks veranderd, maar kan nu worden aangepast met content modules die de gebruiker zelf selecteert. Die modules worden dan in Yahoo Mail weergegeven, vertelt Marco Boerries, een executive vice president van Yahoo.

Vanaf maandag vertoont Yahoo Go bovendien advertenties, wat een onderdeel is van Yahoo's strategie om meer advertentieinkomsten te genereren. Daarnaast onthulde Broeries ook documentatie waarmee ontwikkelaars mobiele gadgets voor Go kunnen creëren.