Yahoo gaat zich vanaf 1 januari 2007 richten op drie hoofddoelgroepen: consumenten (Audience Group), adverteerders (Advertisers Group) en uitgevers (Publishers Group). Daarnaast zal er plaats zijn voor een Technology Group dat verantwoordelijk wordt voor het bouwen en onderhouden van de infrastructuur binnen het bedrijf.

Met deze wijzigingen moet de concurrentiepositie van Yahoo verbeteren en de winst op lange termijn gegarandeerd zijn. Ook de deal met een reeks Amerikaanse krantenuitgevers, die onlangs werd aangekondigd, over het online publiceren van personeelsadvertenties zal de concurrentiepositie verbeteren, denkt Yahoo.

Verder is Yahoo met Vodafone van plan om meer te gaan doen op het gebied van mobiele advertenties en wil het bedrijf de sociale netwerksite Bix.com overnemen.

De reorganisatie heeft ook persoonlijke gevolgen. Zo wordt er binnen de organisatie geschoven met enkele functies en heeft operationeel directeur Dan Rosenweig zijn vertrek aangekondigd. Eind maart zal hij opstappen om 'de transitie van Yahoo zo soepel mogelijk te laten verlopen', verklaart het bedrijf.

"We plaatsen de juiste mensen op de juiste plaatsen om onze meer gefocuste groeistrategie te kunnen uitvoeren", aldus Yahoo-directeur Terry Semel.

De reorganisatie komt niet uit de lucht vallen. Onlangs lekte er al een memo uit van Yahoo-topman Brad Garlinghouse. In dit bericht, dat de bijnaam 'pindakaasmemo' heeft gekregen, schrijft Garlinghouse dat Yahoo zich meer moet concentreren op enkele hoofdactiviteiten. Yahoo doet teveel kleine dingen als een laagje pindakaas dat heel dun wordt uitgesmeerd. Door de wijzigingen zou ongeveer 20 procent van het personeel overbodig worden, aldus Garlinghouse in zijn memo.

Of er ook mensen ontslagen gaan worden is niet bekend. Yahoo denkt de aangekondigde reorganisatie aan het einde van het eerste kwartaal te hebben afgerond.