Het internetbedrijf startte vorige week met een enquête onder een geselecteerde groep gebruikers over wat zij aan extra functies in het im-programma willen. In totaal peilde Yahoo de interesse voor negen mogelijke nieuwe functies. Naast de vraag of mensen de messenger vaak gebruiken, vroeg Yahoo ook of gebruikers interesse hebben in bijvoorbeeld zelfgemaakte icoontjes, een online muziekkanaal en kleine pictogrammetjes ( avatars). De functie waarbij gebruikers tijdens het chatten naar streaming muziek kunnen luisteren, maakt waarschijnlijk de meeste kans om aan de messenger toegevoegd te worden. Ook een geïntegreerde adressenlijst, die onder meer te synchroniseren is met een mobiele telefoon, maakt ook grote kans doorgevoerd te worden. Dergelijke peilingen onder gebruikers zijn volgens CNet een aardige indicator van wat komen gaat bij Yahoo. Eerder peilde het internetbedrijf al de interesse voor een betaalde streamingmuziekdienst en Yahoo-diensten via telecombedrijf SBC Communications. De verbeteringen aan de Yahoo Messenger moeten de concurrentiestrijd met onder meer MSN Messenger en de AIM van AOL verhevigen. Volgens cijfers van Nielens/Netratings gebruikt 12 procent van de Amerikaanse internetters de Yahoo Messenger. Dit komt neer op 17 miljoen mensen. MSN Messenger wordt volgens hetzelfde onderzoek door 27 miljoen Amerikanen gebruikt en AIM door 28 miljoen.