De Amerikaanse internetfirma is door Webwereld en enkele Nederlandse gebruikers getipt over de fout die Yahoo.nl en webmaildienst Yahoo Mail ontoegankelijk maakt voor gebruikers. Via het aanmeldsysteem voor supporttickets en via sociale media zoals Twitter is bij Yahoo gemeld dat gebruikers na enkele seconden een wit scherm te zien krijgen. Dit overkomt alleen gebruikers van de in Windows ingebouwde browser Internet Explorer, van versie 8 tot en met 11.

Internet Explorer 8 tot en met 11

Webwereld heeft inmiddels ook de meest recente versie van Microsofts browser getest op de fout met Yahoo.nl. Die site schotelt een advertentie voor die staat ingesteld om te worden geserveerd vanaf een ongeldige URL. Dat webadres begint namelijk met httpss, in plaats van het wel valide https of http. Alle huidige, ondersteunde versies van Internet Explorer struikelen hierover. Andere browsers gaan niet 'op wit'.

Kwestie van URL aanpassen?

Yahoo liet gisteravond aan Webwereld weten dat het "nu werkt aan deze kwestie". Het bedrijf biedt excuses aan voor het ongemak. Eergisteren heeft Yahoo al op Twitter gemeld dat het de zaak onderzoekt.

De ontoegankelijkheid van Yahoo.nl en van de daarlangs te bereiken webmail speelt nu al zeker twee dagen. Het is niet bekend hoe lang Yahoo er nog over denkt te doen om de overtollige s in de ad-URL te verwijderen, of om de advertentie te blokkeren. Webwereld heeft vragen hierover uitgezet.

De oorzaak van de witte Yahoo.nl-pagina:

Update:

Het probleem lijkt nu opgelost, blijkt uit een steekproef door Webwereld. Bezoek met IE11 aan Yahoo.nl levert sinds vanmiddag niet langer de redirect op naar de ongeldige URL en daarmee een blanco pagina.