Het eCommerce platform, zoals het gedoopt is door YouTube, wordt uitgerold op de Nederlandse, Duitse Spaanse variant van YouTube. Deelnemers aan het partnerprogramma kunnen dan zogenaamde 'click and buy' links toevoegen aan eigen video's of video's van andere gebruikers.

Via ContentID, het inhoudidentificatie- en beheersysteem, kunnen de partners automatisch hun eigen content tracken op YouTube. Als een willekeurige gebruiker materiaal upload van auteursrechtelijk beschermd materiaal dan spoort het systeem die video's automatisch op. Via die techniek wordt het makkelijk voor partners om reclame te maken bij die video's, als alternatief op het laten verwijderen van de video.

Overlay-advertenties

YouTube gaat de 'click-and-buy' links als ook als overlay-advertenties rechtsonder in de video plaatsen. Het bedrijf hoopt zo meer aandacht naar de reclame te trekken en de effecitiviteit te vergroten.

Het eCommerce platform werd vorig jaar opgestart in de VS en Engeland. Voor een aantal partijen heeft dit systeem uitstekend gewerkt, aldus een posting op het YouTube-blog. Monty Python zou na het maken van een speciaal kanaal met hoge kwaliteit videofragmenten uit hun series zeer veel dvd's verkocht hebben via Amazon.

"Niet allen schoten hun filmpjes door het dak van de 'meest bekeken lijst, hun dvd's klommen ook snel op naar de tweede plek van meest verkochte dvd's van Amazon. Dit had een stijging in de verkoop van 23.000 procent tot gevolg", aldus YouTube.