Google introduceerde gisteren de betaalde zoekresulaten in YouTube. Bedrijven en instanties kunnen bieden op zoektermen die gerelateerd zijn aan hun video. Door de termen in te kopen, garanderen de bedrijven een hoge positie bij de zoekresultaten.

'Spamvertizing'

Dit is een drastiche poging van Google om de filmpjessite te gelde te maken. Twee jaar geleden kocht Google YouTube voor een bedrag van 1,65 miljard dollar, maar de site heeft een gat in de hand, vooral door de torenhoge serverkosten.

Google benadrukt dat de betaalde zoekresultaten even relevant zo niet relevanter zijn dan de normale organische. Maar TechCrunch ontdekte dat het voorlopig de deur opent voor dubieuze spamvertizing. Wie zoekt op 'sports' krijgt nu betaalde 'babes' bovenaan.

Van zwart gat naar melkkoe?

Google onderneemt de laatste tijd verschillende pogingen om geld te verdienen met YouTube. Zo komen er in de filmpjes advertenties in de vorm van een semi-transparante banner. Een concept dat Google zeer serieus neemt. En zet het click to buy icoontjes op de webpagina van muziekclips zodat bezoekers direct door kunnen naar Amazon en iTunes.

'Velen hebben nog het idee dat YouTube alleen zeventienjarige jongens trekt die kijken naar honden op skateboards,' aldus Tracie Chan, productmanager van Google, op de bijhorende persconferentie bij de presentatie van het nieuws.

YouTube stapt in live webcasting

Om zichzelf te presenteren als belangrijke speler in het online mediacircuit, organiseert Google een YouTube live evenement op 22 november in San Fransico. Op het evenement komen tientallen sterren opdraven zoals Will.I.am en de Nederlandse Esmee Denters, die beroemd werd nadat ze een filmpje van zichzelf had geplaatst op de site. Andere populaire 'YouTube-sterren' zullen ook op het gala verschijnen, zoals het presentatieduo van het Discovery-programma Mythbusters. Het sterrencircus wordt uiteraard live uitgezonden op YouTube.