Sinds vannacht is er een speciale tv-sectie live, waar YouTube televisieprogramma's toont van onder meer BBC Worldwide, CBS, Discovery Networks, National Geographic, PBS en Starz. Zo kun je er nu onder meer kijken naar Beverly Hills 90210 en MacGyver.

Ook is er een filmsectie op live gegaan op YouTube. Daar worden films van onder meer Lionsgate en Metro Goldwyn Mayer vertoond. Films als Carrie, Cliffhanger hebben nu een plekje op YouTube. Ook een deel van de films van Sony's videoportaal Crackle krijgt een plaats, die worden echter wel embedded vertoond met de videoplayer van Sony. De films en tv-series zijn voorlopig alleen beschikbaar voor Amerikaanse gebruikers, maar Google hoopt "zo snel mogelijk" naar andere regio's uit te breiden.

In-stream ads

Tegelijkertijd meldt Google dat het gebruik van zogeheten 'in-stream ads' wordt geïntensiveerd. Bedoeling is dat er naast reclame voor en na vertoning, ook reclameblokken tussendoor komen. De advertenties worden al sinds oktober getest, en worden nu uitgebreid. Google gaat de advertentie-inkomsten delen met de contentpartners.

Ook liet Google-ceo Eric Scmidt bij de toelichting van de kwartaalcijfers doorschemeren dat zijn bedrijf nadenkt over betaalde YouTube-diensten. "We verwachten in de toekomst te gaan werken met mini-betalingen en andere vormen van abonnementen. Zeer binnenkort maken we daar meer over bekend."

Adverteerders

Met content van grote mediapartner hoopt YouTube meer en beter betalende adverteerders te trekken. Een analist schatte onlangs dat de videosite over 2009 ongeveer een half miljard moet bijleggen. Volgens een YouTube-woordvoerder zijn die cijfers echter "feitelijk onjuist". Vorige week maakte YouTube bekend dat het samen met Univeral een nieuwe muziekvideosite begint.