Google introduceert een nieuwe functionaliteit in YouTube waarmee links naar muziekdownloads rechtstreeks naast een videoclip kunnen worden geplaatst.

De links, die onderdeel zijn van de nieuwe advertentiestrategie van YouTube, moeten het mogelijk maken om bijvoorbeeld het liedje dat hoort bij een bepaalde videoclip aan te schaffen via Apple's iTunes en Amazon.com. Platenmaatschappijen kunnen de links plaatsen naast videocontent die zij zelf uploaden of naast video's die geupload zijn door gebruikers.

Met behulp van het Content ID system dat Google heeft ontwikkeld om auteursrechtelijk beschermde content op te sporen, kunnen platenmaatschappijen video's opsporen waarin hun muziek wordt gebruikt en vervolgens een link daarbij plaatsen naar een winkel waarin die muziek wordt verkocht.

De site niet verlaten

Volgens Bakari Brock, business affairs counsel bij YouTube is de functionaliteit handig omdat het voor de gebruikers weinig extra stappen oplevert: "Als je een liedje vindt dat je bevalt, dan hoef je de site niet te verlaten om het te kunnen kopen, het kan rechtstreeks vanaf de locatie waar je je bevindt."

Succes omzetten in geld

Het nieuwe systeem is een poging van YouTube om de miljoenen gebruikers die de site trekt om te kunnen zetten in verdiensten. Google kocht de videocommunity in 2006 voor 1,65 miljard dollar en heeft sindsdien diverse pogingen gedaan om een werkend advertentiemodel voor de site te ontwerpen.

Vooralsnog vielen deze resultaten Google tegen, maar vorige maand liet Eric Schmidt, ceo van het bedrijf, weten dat hij inmiddels tevreden is met de voortgang: "YouTube is een gigantisch succes en het wachten is nu op het moment waarop we dit succes kunnen omzetten in verdiensten. We zijn er van overtuigd dat dat moment komt."

Gebruikers niet afschrikken

De manier waarop dit gebeurt is echter belangrijk. Het bedrijf wil de advertenties geleidelijk opvoeren, maar wel op een manier waarbij gebruikers daar geen hinder van ondervinden, omdat dit ze wel eens naar een concurrent zou kunnen drijven.

Het is dan ook de bedoeling dat de advertenties in de toekomst verder strekken dan alleen muziek of games (er wordt nu bijvoorbeeld ook gelinkt naar online winkels bij video's van het computerspel Spore). In de toekomst wil YouTube linken naar meer producten, zoals concertkaartjes en merchandise.