Dat becijfert een financieel analist van de Credit Suisse bank. De groei aan advertentie-inkomsten blijft namelijk nog steeds ver achter bij de gigantische kosten om YouTube in de lucht te houden. De site toont ruim 5 miljard videostreams per maand en dat aantal groeit nog steeds fors.

711 miljoen aan kosten

Analist Spencer Wang van Credit Suisse voorziet dat de advertentie-inkomsten van YouTube dit jaar 'slechts' 20 procent zullen stijgen, tot 240 miljoen dollar. De totale kosten van de site voor bandbreedte, hardware, marketing en royalty's komen echter uit op zo'n 711 miljoen dollar, becijfert Wang.

"Ondanks de groei in gebruikers van YouTube is er weinig bewijs dat Google in staat is om dit gebruik te gelde te maken. In het licht van de huidige advertentierecessie worden budgetten voor experimentele reclames gesnoeid" , schrijft de analist. Google kocht YouTube in oktober 2006 voor 1,65 miljard dollar.

Meer premium content

De enige 'uitweg' voor YouTube die Wang ziet, is meer deals met grote muziek-, tv- en filmmaatschappijen. Deze weg is Google overigens al ingeslagen, met verschillende overeenkomsten de laatste tijd, onlangs nog met Disney.

Naar verluidt zal de videosite binnenkort de user generated video's, waar het groot mee is geworden, verder op de achtergrond zetten. 'Premium content' van de grote mediabedrijven krijgen een prominente plek.