Viacom klaagde YouTube vorig jaar aan wegens grote copyrightschendingen. Het mediabedrijf wil graag aantonen dat de gebruikers op YouTube veel liever naar Viacom's programma's keken dan naar zelfgemaakte filmpjes. Bovendien stelt het bedrijf dat het hele businessmodel van YouTube gebaseerd is op auteursrechtelijk materiaal en dat het bedrijf helemaal niet bij machte is om alle content te controleren op copyrightschendingen.

Om dit te kunnen onderzoeken en bewijzen, eiste Viacom inzage in gegevens van gebruikers. De uitspraak van de rechter geldt ook voor andere eisers, zoals de Engelse FA Premier League.

Reactie YouTube

Van de rechter mag YouTube de privacy van zijn bezoekers waarborgen door de gevoelige informatie uit de 4 terrabyte aan informatie te filteren. Het bedrijf moet wel alle andere kijkgegevens van de video's overhandigen, maar mag hierbij ip-adressen, nicknames en andere privacygevoelige informatie weglaten.

YouTube reageert opgelucht: "Viacom en de andere eisers wilden oorspronkelijk toegang tot de private video's van gebruikers, onze zoektechnologie en onze video identificatietechnologie. Onze advocaten waren hier sterk op tegen, en de rechtbank heeft ons nu gelijk gegeven."

Strategie

Viacom was een van de eerste grote mediabedrijven die met een uitgebreide internetstrategie kwam. De eigenaar van MTV, Comedy Central en Paramount Pictures heeft veel van zijn zenders en programma's vrijwel volledig online beschikbaar gemaakt, in ruil voor wat aandacht voor de advertenties. Het was Viacom daarom een doorn in het oog dat zoveel van die content ook gratis op YouTube te vinden was.

Privacywaakhonden sloegen begin deze maand alarm, toen de rechter bepaalde dat YouTube wel degelijk de gebruikersgegevens moest overdragen. Zij hebben nu dus ook hun zin gekregen. Google noemde de rechtszaak van Viacom daarvoor nog een 'bedreiging voor vrijheid op het internet'.