Bezoekers van Amerikaanse nieuwssites als ABC News, The Huffington Post, Politico.com, NPR, The Washington Post en de San Francisco Chronicle kunnen direct vanaf die sites zelfgemaakte nieuwswaardige video's uploaden. Dat gebeurt met behulp van het nieuwe YouTube Direct. De videodienst is bedoeld voor burgerjournalistiek, meldt Youtube.

Redactie

Redacteuren van de sites bepalen of een filmpje wordt geaccepteerd. Voor YouTube zijn filmpjes via YouTube Direct interessant omdat ze een keuring door redacteuren en bekende webloggers hebben doorstaan. Aangesloten sites kunnen hun nieuwsvoorziening ermee uitbreiden. De video's zijn niet alleen via de aangesloten sites te zien, maar ook via YouTube.com.

YouTube Direct blijft niet alleen beperkt tot nieuwssites en blogs. De tv-zender WHDH-TV/WLVI-TV in Boston laat gebruikers met video's op het nieuws reageren. YouTube oppert ook andere toepassingen. Zo kunnen politici YouTube Direct gebruiken om filmpjes van kiezers te vergaren en bedrijven kunnen promotievideo's laten maken door klanten.

Kritiek

Kritiek op de nieuwe videodienst komt er ook al. Volgens PC World is YouTube Direct niet meer dan een 'mooi gebaar aan mainstream media'. Burgerjournalisten zouden die media-organisaties echter niet meer nodig hebben: ze hebben genoeg andere internetmiddelen tot hun beschikking voor verspreiding van hun boodschap.

In Nederland probeerden tv-bedrijf Talpa en krantenuitgever PCM enkele jaren geleden een internetplatform voor nieuwsvideo's door burgers van de grond te krijgen. Skoeps.nl stierf echter een vroege dood.