Dit maakte YouTube bekend op het bedrijfsblog. YouTube Insight is een gratis uitbreiding waarmee 'gebruikers gedetailleerde statistieken kunnen raadplegen van de video's die online zijn gezet'.

Gebruikers kunnen bijvoorbeeld per regio zien hoe vaak hun video bekeken is. De uploader kan ook zien hoe populair zijn video is ten opzichte van alle andere video's die bedoeld zijn voor dezelfde markt binnen een bepaalde tijdsperiode. Daarnaast kan er dieper gegraven worden in de levenscyclus van een video. Zo kan er bekeken worden hoe lang het duurt voordat een video populair wordt en hoe vaak de video wordt afgespeeld als de populariteit een hoogtepunt heeft bereikt.

Kijkers lokken

Volgens YouTube helpt dit gebruikers 'de populariteit binnen de site te vergoten'. "Je kan er bijvoorbeeld achter komen dat je video's het populairst zijn op woensdagen of dat je een enorme aanhang hebt in Spanje", valt te lezen op de blog. "Met deze informatie kun je je concentreren op het maken van aantrekkelijke nieuwe content die goed aansluit bij je doelgroep en de video's posten op dagen waarvan je weet dat die groep online is."

In de blogposting benadrukt YouTube dat gebruikers die adverteren bij hun video's zo meer kunnen omzetten. Het bedrijf zal snel nieuwe toepassingen en verdere informatie beschikbaar maken. "Bijvoorbeeld een specifieke ontrafeling van de manier waarop kijkers een video vonden", belooft de videosite.