Het videokanaal begint langzaamaan een zorgenkindje te worden voor Google. Het zoek- en advertentiebedrijf zoekt naar nieuwe manieren om YouTube de status van simpel videokanaal te laten ontgroeien. Google wil een serieus alternatief worden voor televisie en pompt er honderden miljoenen dollar in, maar de winst blijft uit, onthult The Wall Street Journal.

Nauwelijks direct verkeer

Volgens de krant worstelt YouTube met direct verkeer. Doorlinken en embedden blijven de manieren om YouTube-video's te ontsluiten. Daardoor draait de Google-tak wel steeds meer omzet, van 3 miljard in 2013 naar 4 miljard vorig jaar, maar draagt het geen winst bij. Wat opmerkelijk is, aangezien YouTube voor zo'n 6 procent van Google's totale verkoop zorgt. Maar dus grofweg quitte draait na 9 jaar bedrijfsvoering.

Daarin tweakte Google diverse malen zijn homepage en algoritmes om terugkerend bezoek naar de eigen website te stimuleren. In 2012 betaalde YouTube een paar honderd miljoen dollar aan contentproducenten, in een poging televisie-achtige kanalen te creëren. Maar veel van hen falen. De meest populaire content blijft de muziekvideo's.

Nieuwe plannen

Toch blijft Google investeren in YouTube. Binnenkort wordt een autoplay-functie uitgerold wat voor nog meer afgespeelde video's (advertenties) moet zorgen en komt één van de drie best bezochte sites ter wereld met een Spotify-concurrent voor 10 dollar per maand.

Bovendien heeft Google volgens de krant nog een opvallend plan achter de hand: gebruikersdata zoals je zoekgeschiedenis van Google.nl inzetten voor nog gerichtere reclames op YouTube. De invoering van dit systeem zou echter gecompliceerd zijn.