De deze zomer startende online financiële hulp van ING leidt niet tot paniek bij Yunoo, dat al sinds begin 2008 een soortgelijke digitaal huishoudboekje aanbiedt. De startup vindt dat hun dienst veel meer te bieden heeft dan die van ING.

"Het is het enige onderscheidende vermogen dat ze hebben", zegt Patrick van der Tuin, directeur van Yunoo, over het feit dat ING automatisch eigen mutaties aan TIM toevoegt. Yunoo heeft zelf niet die toegang, gebruikers moeten daar telkens handmatig rekeningoverzichten downloaden en importeren.

Alle banken

"We zijn veel onderscheidender in wat we doen. We ondersteunen alle banken in Nederland, vrijwel alle in België, en geven ook inzicht in betalingen met creditcards en PayPal", zegt Van der Tuin. ING importeert vooralsnog alleen transacties van ING-betaalrekeningen. Handmatig invoeren van uitgaven kan bij ING wel, handmatig importeren van gehele rekeningoverzichten niet.

De Yunoo-directeur vindt de aanpak van ING tamelijk ouderwets. "De gemiddelde Nederlander heeft meer dan één rekening, en ook bij meer dan één bank."

"Bovendien bieden we meer dan alleen inzicht in de financiën." Van der Tuin wijst op de Yunoo-community waarmee je tips kunt delen en waarmee je vragen kunt stellen aan andere gebruikers en kennisexperts.

Goedkopere aanbiedingen

Ook biedt Yunoo op basis van je vaste lasten links naar goedkopere aanbiedingen voor bijvoorbeeld energie. Van der Tuin: "Dat zou ING nooit doen omdat ze nooit durven aan te geven wat er allemaal mogelijk is met financiele producten, omdat ze daarmee hun eigen distributiekanaal schaden."

Yunoo werkt volgens Van der Tuin aan steeds "elegantere" manieren om het importeren van mutatieoverzichten makkelijker te maken. Dit jaar zal de startup dit proces verder vereenvoudigen. Dat moeten het bijwerken van je betaalgeschiedenis "vrijwel automatisch" maken.

Yunoo werkt op dit moment aan een betaalde Pro-versie, voor gebruikers die een uitgebreidere functionaliteiten willen. Verder wil de startup het platform op den duur presenteren in omringende landen.

White label

Daarnaast praat Yunoo met banken in binnen- en buitenland over het verkopen van de technologie die de startup ontwikkeld heeft. Van der Tuin: "We praten met banken die een deel van onze applicatie, het inzichtgedeelte, wellicht als white label applicatie willen gebruiken."

De internationale uitgever Sanoma stak begin dit jaar een fors bedrag, waarschijnlijk ruim een miljoen euro, in Yunoo.