Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Forrester Research. Voor het onderzoek zijn 63 zakelijke Microsoft-klanten ondervraagd.

Software Assurance is een Microsoft-programma waarmee zakelijke klanten softwareupgrades en andere voordelen krijgen in ruil voor een jaarlijkse bijdrage. Volgens Microsoft zelf is Software Assurance een belangrijke factor voor de omzet. Zo was de dienst in het kwartaal dat eindigde op 31 maart, verantwoordelijk voor 4,1 miljard dollar aan omzet.

Volgens analist Julie Giera van Forrester Research heeft Microsoft te maken met een revolutie onder de zakelijke klanten. "Er is een groot aantal klanten dat aan het zoeken is naar alternatieven", zo geeft Giera aan. Zij stelt dat 60 procent van de contracten in de eerste zes maanden van dit jaar afliepen. Als deze klanten er niet voor kiezen om deze contracten te vernieuwen, kan dit gevolgen hebben voor de financi├źn bij Microsoft. "Het is duidelijk een teken dat er moeilijkheden zijn."

De analist denkt dat Microsoft een groot deel van de problemen aan zichzelf te danken heeft. Zij denkt dat een groot deel te maken heeft met de timing waarop Vista en Office 2007 zijn vrijgegeven. Daarnaast vindt zij dat er veel tijd zit tussen upgrades.

Uit het onderzoek komt naar voren dat veel klanten Software Assurance economisch gezien niets vinden toevoegen.

"Microsoft moet een manier vinden om Software Assurance aantrekkelijker te maken. Bovendien moet het klanten laten zien dat er, afgezien van de upgrades, nog meer voordelen aan zitten", zegt Giera. "Microsoft kan met geen mogelijkheid stoppen met Software Assurance, ze zijn te afhankelijk van de inkomsten ervan."