Zakelijke klanten van Ziggo hebben al drie dagen last van een haperende internetverbinding. Van een aantal van hen is sinds vrijdagochtend de verbinding helemaal uitgevallen. Na onderzoek van Ziggo blijkt de oorzaak een gerichte DDoS-aanval.

Er zouden meerdere Ziggo Zakelijk-klanten worden aangevallen. Ziggo laat niet weten hoeveel, maar het zou gaan om “enkele specifieke klanten”. Het bedrijf meldt desgevraagd dat de eigen servers niet aangevallen worden.

Woordvoerder Gradus Vos van Ziggo verklaart de duur van de storing: “De gemelde problemen variëren. Sommige klanten hebben sinds drie dagen af en aan verbinding met internet. Sinds vrijdagochtend is duidelijk dat een groep van ongeveer 1500 klanten last van een aanhoudende internetstoring heeft. Deze groep is direct te relateren aan de DDoS-aanval. Het enige wat we nu kunnen doen is meer capaciteit bijsteken.”

‘Backbone is overbelast’

De provider vertelt niet welke bedrijven precies worden aangevallen. “We zijn er achter gekomen dat bepaalde klanten worden aangevallen en dat het gaat om een DDoS. Daardoor is de backbone overbelast geraakt en ondervinden andere klanten hinder. Het is niet zo dat het hele netwerk onderuit is gegaan”, legt Vos uit.

Ziggo probeert momenteel te achterhalen of er een gemeenschappelijk vertrekpunt is van de aanval, die volgens de zegsman wereldwijd momenteel vanaf verschillende servers wordt uitgevoerd.

Hoe het mogelijk is om alleen een bepaalde groep Ziggo-klanten aan te vallen, geeft Ziggo niet prijs. "We willen aanvallers niet onnodig wijzer maken. Ons netwerk is gesegmenteerd, en een bepaald segment ondervindt last van deze aanval. Waar dat zit, kan ik niet vertellen", legt Ziggo-woordvoerder Gradus Vos uit.

Kantoor slecht bereikbaar

Meerdere klanten meldden Webwereld dat zij al enige dagen last hadden van de storing. “Verbindingen vallen er doorlopend uit en bestaande verbindingen zijn niet bruikbaar", schrijft één van hen. Ondertussen groeit het aantal klachten op Twitter. Enkele zakelijke klanten laten weten dat hun kantoor vanwege de storing telefonisch en per mail slecht bereikbaar is.

Update 16.30 uur: De eerder gemelde storing bij Ziggo Zakelijk blijkt door een DDoS-aanval te komen. De kop en het bericht zijn hierop aangepast.

Update 16.58 uur: Ziggo meldt Webwereld dat het gelukt is de aanval af te blokken. Vos: "We zien daardoor momenteel het aantal sessies bij de aangevallen netwerk-elementen per seconde dalen. We hopen dat alle klanten binnen een paar uur nergens last meer van hebben."