Op de TechCrunch50-bijeenkomst in San Francisco hebben 52 starters de afgelopen drie dagen demonstraties gegeven van hun innovatieve ideeën, plannen en bedrijfsmodellen.

'Briljant businessmodel'

De winnaar Yammer van het bedrijf Geni wordt omschreven als "Twitter voor bedrijven". Waar Twitter vraagt wat iemand doet, vraagt Yammer waaraan iemand werkt. Werknemers kunnen ook nieuws en links plaatsen of vragen stellen aan collega's. De site maakt duidelijk wie het meest frequent updates plaats en wie het meest wordt gevolgd. Zo kun je achterhalen welke medewerkers de meeste invloed hebben binnen de organisatie.

Vanaf de introductie van Yammer deze maandag hebben 10.000 mensen zich ervoor ingeschreven, terwijl 2.000 bedrijven de dienst hebben aangevraagd. Inschrijving is gratis, maar als bedrijven de dienst zelf willen beheren, dan moeten zij daarvoor betalen. TechCrunch noemt dat "een briljant businessmodel". Niet alle TechCrunch-lezers delen het enthousiasme over Yammer. Sommigen zijn verbaasd dat een Twitter-kloon er met de hoofdprijs vandoor kan gaan. Kwade tongen verdenken TechCrunch-redacteur Michael Arrington er zelfs van dat hij met deze prijswinnaar Twitter om zeep wil helpen.

Quizvragen

Een van de andere starters die in de prijzen vielen was Atmosphir een gamesplatform van Minor Studios waarmee gebruikers zelf 3D-gamelevels kunnen maken. Een andere winnaar was FitBit: een klein apparaatje dat aan je kleren kan worden bevestigd en bijhoudt hoe actief je bent geweest.

Grockit is een online educatieve tool, waarmee studenten elkaars kennis kunnen testen met quizvragen, en met GoodGuide kunnen consumenten maatschappelijk bewuster naar productinformatie zoeken. Ten slotte werd Swype door de jury geroemd vanwege de nieuwe manier om met de vingers of een pen teksten op een aanraakscherm te krijgen.