De totale Nederlandse thuiswinkelmarkt (het winkelen op afstand) is in 2002 gestegen naar 2,2 miljard euro, een stijging van 19,3 procent. Dit blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van bedrijven die producten of diensten op afstand verkopen aan consumenten. Nederland is met de omzet van 2,2 miljard het vierde Europese land na Duitsland, Groot-Brittanni├ź en Frankrijk. De forse stijging van de omzet van Nederlandse thuiswinkelbedrijven is met name te danken aan de sterke groei van online consumentenbestedingen, stelt Thuiswinkel.org. Eerder werd al bekend dat de aankopen via internet in 2002 stegen naar 980 miljoen euro, een stijging van 77 procent ten opzichte van 2001. Iedere Nederlander kocht in 2002 gemiddeld voor 135 euro aan producten en diensten via catalogi, internet, televisie, post en telefoon. Dit is 21 euro per persoon meer dan in 2001. Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, neemt het vertrouwen van consumenten in e-commerce nog altijd toe.

`Opvallend'

De brancheorganisatie noemt de omzetstijging van ruim 19 procent `opvallend'. In dezelfde periode groeide de reguliere detailhandel met 3 procent een stuk minder hard. Het aandeel van de totale thuiswinkelbranche in 2002 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet bedraagt inmiddels 2,7 procent. Een jaar eerder was dat nog 2,3 procent. De cijfers maken onderdeel uit van de Thuiswinkel Markt Monitor en zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking Blauw Research en mede gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De meer dan honderd leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo'n 70 procent van de totale Nederlandse thuiswinkelmarkt.