Via paginagrote advertenties in Amerikaanse kranten en banners op websites wijst het bedrijf op een 'opt-out' mogelijkheid. De internetter kan zo voorkomen dat DoubleClick het surfgedrag bijhoudt en gebruikt om doelgericht te adverteren. Op de website privacychoices.org is de consument met 'twee klikken' af van big brother DoubleClick. Naast deze opt-out mogelijkheid is de site bedoeld als voorlichtingsinstrument. In een digitale brochure legt DoubleClick uit wat de voordelen van online adverteren zijn, in het bijzonder doelgericht adverteren. Nog een maatregel om in een goed boekje te komen bij de privacyactivisten is het aanstellen van een nieuwe functionaris: de Chief Privacy Officer. Deze persoon gaat zich fulltime bezighouden met het privacybeleid en rapporteert direct aan de top van het netvertentiebedrijf. DoubleClick levert banners en buttons aan duizenden sites, veel grote websites maken voor advertenties gebruik van de diensten van het Amerikaanse bedrijf. Dagelijks worden meer dan 8 miljard advertenties getoond. Als een internetter op een DoubleClick-site komt plaatst het bedrijf een 'cookie' op de computer van de websurfer. Door dit stukje software wordt de gebruiker bij een volgend bezoek aan een DoubleClick-site herkend. Al die gegevens worden opgeslagen in een database en gebruikt voor doelgericht adverteren. Deze vorm van adverteren was al impopulair bij privacyvoorvechters, maar DoubleClick verbruide het pas echt toen het marketingbedrijf Abacus Direct overnam. Dat bedrijf exploiteert een database met gegevens van miljoenen Amerikaanse consumenten. Die gegevens zijn offline verzameld met data van postorderbedrijven. Privacyactivisten vrezen dat DoubleClick de verworven offline gegevens zal bundelen met haar eigen database. Op die manier kan het bedrijf namelijk zeer uitgebreide profielen maken van consumenten. Afgelopen week zijn twee klachten ingediend tegen DoubleClick. Een Californische vrouw beschuldigt het bedrijf ervan zonder haar toestemming gegevens over haar verzameld te hebben. Bij de Federal Trade Commission is door het Electronic Privacy Information Center (EPIC) een klacht ingediend wegens 'misleidende handelspraktijken'. Als gevolg van alle consternatie en publicaties in de media heeft een senator een wetsvoorstel ingediend waarin alle internetbedrijven worden verplicht de consument om toestemming te vragen voor er gegevens worden verzameld. Groeperingen als Junkbusters, het Center for Media Education en EPIC zijn niet onder de indruk van de maatregelen van DoubleClick. Zij omschrijven de campagne als 'crisismanagement' en 'flattering'.Eerdere relevante berichten: DoubleClick aangeklaagd vanwege schending privacy (31 januari 2000) Scepsis over initiatief online-adverteerders (09 november 1999) DoubleClick weet je overal te vinden (15 juni 1999)