Zo moet er altijd iemand achter het stuur zitten van een autonoom sturende auto. In noodgevallen kan zo altijd de controle worden overgenomen. Ook moeten fabrikanten een speciale testvergunning aanvragen via het California Department of Motor Vehicles (DMV). Deze vergunning moet elk jaar opnieuw verlengd worden.

Lees ook:

Een terugblik op de zelfrijdende auto (video) Google: zelfrijdende auto al beter dan een mens Google's zelfrijdende auto mag de weg op

De inzittenden van de zelfrijdende auto moeten daarnaast ook gecertificeerd zijn met een speciaal rijbewijs. Fabrikanten moeten tevens een verzekering van 5 miljoen dollar afsluiten. Deze nieuwe regels zijn geldig vanaf 16 september 2014, meldt de DMV.

Ongelukken en stuurovernames melden

Als aan alle voorwaarden is voldaan kunnen fabrikanten, zoals Google, Toyota, Nissan en Audi, vanaf die maand de openbare weg op in Californië. Pionier Google heeft sinds 2009 700.000 mijl aan testritten door en om Mountain View gereden, zonder één enkel ongeluk. Ook de staat Nevada gaf Google hiervoor in 2011 een testvergunning.

Mocht het in de toekomst in California wel misgaan bij een testrit, dan moet dit binnen 10 dagen verplicht gemeld worden bij de DMV. Elke vorm van betrokkenheid bij wat voor ongeluk kan zo worden geregistreerd. Hetzelfde geldt voor onveilige situaties waarin de inzittende het stuur heeft moeten overnemen.

Minister Schultz in zelfrijdende auto

In Nederland testte minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu afgelopen november een zelfrijdende auto op de A10. Deze wordt ontwikkeld door het Dutch Automated Vehicle Initiative (DAVI), een samenwerkingsverband van onder meer TU Delft, RDW, Connekt en TNO.

Het is de bedoeling dat er een gebruiksvriendelijk systeem komt dat kan worden ingebouwd in nieuwe en bestaande auto's.