Veel online mediabedrijven beschouwen de click-trough rate (ctr) als een goed meetpunt voor een sterke onderhandelingspositie. Uit een nieuw onderzoek blijkt echter dat de grootste doorklikkers niet representatief zijn voor het surfende publiek, zo concluderen uit onderzoeken van comScore, Tacoda en Starcom.

Klikken blijkt vooral populair bij internetters tussen de 25 en 40 jaar oud met een inkomen met een inkomen van onder de 40.000 dollar per jaar. Klikkers blijken ook enthousiaste internetters: zij besteden viermaal zoveel tijd online als niet-klikkers. De groep is ook vatbaarder voor het bezoeken van online veilingen, gok- en carrière-sites. Volgens de onderzoekers verschilt dit online gedrag aanzienlijk van dat van de doorsnee internetgebruiker.

Geen verband

De onderzoekers vonden geen verband tussen het aantal kliks en de waarde die een banner voor een merk heeft. Bannercampagnes leiden namelijk vaak tot bezoek van individuen die niet tot de doelgroep behoren.

Volgens Erin Hunter, manager bij comScore, is het meten van het aantal ontvangen kliks via advertenties de verkeerde maatstaf bij marketing campagnes. Volgens hem is het effect van de campagne op het merk een betere graadmeter.